Otwarcie nowej kolejowej trasy do Portu w Gdańsku
Port Gdański w ostatnich latach się rozwija na wielu płaszczyznach, nowe inwestycje zaczynają powstawać nie tylko na terenie portu, ale będą również obejmować pobliską infrastrukturę. Ostatnio naprawdę sporo wysiłku lecz również środków finansowych włożono w rozbudowę oraz modernizację linii dochodzących na teren portu. Jest to całkowicie zrozumiałe, gdyż powiększenie przeładunkowych możliwości musi być powiązane z możliwością obsłużenia dowozu kontenerów w głąb lądu – brak odpowiednich połączeń kolejowych albo drogowych nie może tu stanowić żadnego ograniczenia. Stąd też spora ilość inwestycji na terenie Gdańska zostało już w ostatnim czasie ukończonych, ale wiele też czeka na swoją kolej. Zwłaszcza duży nacisk położony został na gruntowne przebudowanie kolejowych połączeń, które w związku z szybki wzrostem portu zwyczajnie zaczęły nie dawać rady. Dlatego też przykładowo ruszył projekt zmodernizowania połączenia z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego, który obejmował prace przy moście na Wiśle oraz przy linii kolejowej o dwóch torach, całość tej inwestycji została wyceniona na prawie czterysta milionów złotych.
Otwarcie nowej kolejowej trasy do Portu w Gdańsku
Uruchomienie nowej kolejowej trasy do Portu w Gdańsku
Pierwsze nowe transporty na nowej trasie przejechały w dniu 21 stycznia, i mogły to zrobić znacznie szybciej niż dotychczas. Przed pracami modernizacyjnymi pociągi poruszały się z maksymalną prędkością 20 km/h, obecnie jest to pięć razy więcej. Przy okazji wykonywanych prac poprawiony również został transport rzeką znajdującą się pod mostem. Dzięki dużemu podniesieniu konstrukcji aktualnie rzeką przepływać mogą znacznie większe jednostki pływające. Aktualnie możliwe będzie umieszczenie nawet trzech poziomów kontenerów na pokładzie barki, co znacząco może usprawnić żeglugę na tej trasie. W celu poprawy bezpieczeństwa most został też odpowiednio oświetlony. Opisywana inwestycja ma bardzo duże znaczenie dla okolic Gdańska. Niedawno uruchomiona do użytkowania trasa 226 sporo zwiększy możliwości przepustowe pomiędzy Portem a Pruszczem Gdańskim o sześć razy, a dodatkowo pozwoli na jazdę znacznie cięższych składów niż do tej pory. I najprawdopodobniej nie jest to koniec, bowiem planowane są nowe inwestycje które mają jeszcze bardziej poprawić stan infrastruktury w tamtym regionie.
.